Laugarvatn Fontana spa met kinderen

Laugarvatn Fontana Spa met kinderen: spa voor het gezin!

De Laugarvatn Fontana Spa met kinderen is leuk! Deze spa ligt op de route van de Golden Circle en is een mooie afwisseling om even lekker te ontspannen met je kinderen! Je kunt de verschillende bezienswaardigheden op de Golden Circle in één dag bezoeken, maar dat vonden wijzelf teveel haasten. Hierdoor hebben we er twee dagen voor uitgetrokken en hebben we onderweg genoten van de verschillende spa’s die IJsland rijk is. Zodoende hebben we ook de Laugarvatn Fontana Spa bezocht en geven we in deze blog alle informatie die je nodig hebt om deze spa te bezoeken.

Laugarvatn Fontana Spa met kinderen: algemene informatie

We rijden nadat we de eerste watervallen van de dag gezien hebben op de Golden Circle al in de vroege ochtend naar de Spa toe. We arriveren rond kwart over tien en zien tot onze schrik dat de spa pas om 11.00 uur open gaat. Oei, daar hadden we vooraf niet naar gekeken. We parkeren de auto op de gratis parkeerplaats voor de spa en gaan op onderzoek uit in de omgeving.

We zien overal stoom uit de grond en uit het meer komen, dus dat zien we graag van wat dichterbij. Je ziet gelijk dat er hier behoorlijke thermische activiteiten in de grond zitten. Later komen we er achter dat de spa hier ook gebruik van maakt. Als de spa dan om 11 uur open gaat, zijn we ook de eerste die in de spa aanwezig zijn en hoeven we de spa met nog niet veel mensen te delen. Dat vinden we erg fijn!

Het is mogelijk om vooraf online kaartjes te bestellen voor de spa, maar dit hadden wij zelf niet gedaan. Kinderen tot en met 12 zijn gratis onder begeleiding van minimaal twee ouders. Dat betekent dat we voor onze dochter niet hoeven te betalen. De spa is van 11 uur in de ochtend tot negen uur in de avond open. Dit geeft dus ook de mogelijkheid om aan het einde van de dag de Laugarvatn Fontana Spa met kinderen te bezoeken. Het is mogelijk om bij de spa badkleding en handdoeken te huren, indien je deze niet van thuis hebt meegenomen.

Laugarvatn Fontana Spa met kinderen: de spa

Net zoals bij alle spa’s die wij in IJsland hebben bezocht heb je aparte mannen en vrouwen kleedkamers en verwachten ze dat je vooraf jezelf goed doucht voordat je het spagedeelte betreedt. De spa zelf bestaat uit verschillende delen die je kunt bezoeken. Zo heb je relaxing pools, stoombaden, een sauna en kun je een duik nemen in het meer.

De verschillende relaxing pools kijken uit over het grote meer en hebben verschillende temperaturen. Het water is hier heerlijk warm en we moeten zeggen dat het echt heerlijk relaxt is om hier lekker te baden. Onze dochter is normaal vrij druk van haar eigen, maar komt hier ook helemaal tot rust.

Laugarvatn Fontana Spa met kinderen:

Daarnaast heb je natuurlijke stoombaden die verdeeld zijn in drie ruimtes. Doordat het een natuurlijk stoombad is kan de temperatuur van het stoombad ook wisselen door het weer en de temperatuur van het meer. Als je deze stoombaden bezoekt dan ruik je de stoom ook goed en ervaar je echt dat het een natuurlijk proces is.

Uiteraard hebben we ook een duik genomen in het meer en bij de spa heb je in iedere maat zwemschoenen, zodat je je voeten niet pijn doet bij het betreden van het water aan bijvoorbeeld stenen in het water. Het gedeelte van het meer waar wij het water in gaan is erg koud en vormt het een flink contrast met het warme water van de spa. We zitten dan ook weer vrij snel in de relaxing pools.

In totaal zijn we er een aantal uurtjes gebleven. We waren zoals we eerder aangaven rond de klok van 11 uur in de spa en we verlieten de spa rond een uur of drie. Hierna zijn we naar de volgende bezienswaardigheid gereden op de Golden Circle route.

Laugarvatn Fontana Spa met kinderen: Brood bakken

Daarnaast is het mogelijk om bij de Laugarvatn Fontana Spa met kinderen een tour te boeken, waarbij ze laten zien hoe ze op een traditionele manier brood bakken. Tijdens deze rondleiding ga je onder leiding van een gids naar het gebied naast de spa en krijg je uitleg hoe ze vroeger brood bakten in dit gebied. Doordat het geothermisch gebied is, is het mogelijk om brood te bakken door een pan met deeg op sommige plekken in de grond te graven. Dit doet de gids 24 uur van te voren, zodat het brood klaar is als de groep de volgende dag langskomt.

Laugarvatn Fontana Spa met kinderen:

Deze tour wordt twee keer per dag georganiseerd en na afloop kun je uiteraard het brood proeven. De gids snijdt het hele brood op, waardoor je behoorlijk wat sneetjes van het smaakvolle brood kunt eten. Je kunt op het brood een beetje IJslandse boter of een stukje zalm doen. In totaal duurt de rondleiding inclusief proeven ongeveer een uur. Je betaalt voor deze tour wel een apart bedrag.

Laugarvatn Fontana Spa met kinderen: conclusie

Wij hebben erg genoten van ons bezoek aan de Laugarvatn Fontana Spa. Wij vonden het een fijne afwisseling tijdens ons bezoek aan de verschillende bezienswaardigheden van de Golden Circle. Zeker met kinderen is het een fijne afwisseling en zodoende zaten we niet de hele dag in de auto om van de ene naar de andere bezienswaardigheid te rijden. De baden zijn heerlijk relaxt en als ouders vonden we het erg fijn om om de beurt plaats te nemen in de sauna en de stoombaden. Wij vinden een bezoek aan de Laugarvatn Fontana Spa met kinderen echt een aanrader. Kijk voor meer informatie over de spa even op de website van Laugarvatn Fontana Spa

Laugarvatn Fontana Spa met kinderen:

Waar overnachten in IJsland met kinderen?

Slapen in IJsland is niet goedkoop! Wij hebben best lang gezocht naar geschikt accommodaties voor ons gezin van drie personen.

In de hoofdstad Reykjavik hebben we drie nachten geslapen. Vanuit hier hebben we ook de Golden Circle bezocht en we sliepen hier in hotel Muli. Dit was een prima hotel net iets buiten het centrum, waar we de auto gratis voor de deur konden parkeren. We hadden een prima kamer en beneden bij het hotel was er plek om te eten en eten op te warmen. Er ligt een grote supermarkt op een paar minuten lopen van het hotel en wij vonden het een plezierige plek om te slapen. Voor meer informatie over dit hotel kijk even hier

Kijk voor een overzicht van alle accommodaties in Reykjavik even hier

De andere dagen in IJsland hebben we in verschillende accommodaties gezeten die ons niet super zijn bevallen. Zouden we het nu nog een keer moeten doen, dan zouden we zeker onderweg in het plaatsje Vik overnachten, aangezien daar wat meer faciliteiten zijn en dat dat met kinderen toch wel handig is. Nu zaten we vaak in een accommodatie, waarbij het nog een half uur rijden was naar bijvoorbeeld een restaurant of een supermarkt.

Kijk voor een overzicht van alle accommodaties in Vik even hier