Guatemala met kinderen

Wil je Centraal-Amerika op zijn mooist beleven, dan moet je zeker naar Guatemala met kinderen. Van alle landen die wij bezochten in Midden-Amerika vonden wij Guatemala het meest authentiek. Met de eeuwenoude Mayacultuur, de traditionele kledendracht, vriendelijke mensen en tradities die nog overal zichtbaar zijn heeft Guatemala ons hart gestolen. Het is ook het goedkoopste land van Midden-Amerika en makkelijk te bereizen. Als je rondreist door Guatemala wordt je meegenomen in het prachtige culturele erfgoed van mysterieuze tempelruïnes uit de tijd van de Maya’s en de Azteken. In deze blog zetten we de leukste bestemmingen in Guatemala op een rij!

Beste reistijd Guatemala met kinderen

De beste reistijd om naar Guatemala met kinderen te gaan is van november tot en met april. Dit betekent niet dat je in de andere maanden beter niet naar Guatemala kunt gaan, in tegendeel zelfs! In Guatemala heb je het hele jaar door warme dagen en veel zon. Van november tot april is alleen de droogste periode. De temperaturen in Guatemala worden voor een groot gedeelte bepaald door de hoogte van de plek die je bezoekt.

Vervoer in Guatemala

Het beste vervoer in Guatemala is de bus. Je kunt kiezen tussen lange afstand bussen die luxer zijn, de lokale ‘chickenbus’ en kleinere busjes die rijden tussen de bekendere plaatsen en bezienswaardigheden. Bussen genoeg en reizen op deze manier is absoluut niet duur. De lange afstand bussen en nachtbussen zijn vaak inclusief een maaltijd en hele luxe ligstoelen. Dus ook goed te doen met kinderen.

Onze reis begon in Belize waar we een aantal dagen hebben doorgebracht op Caye Caulker. De tickets naar Belize waren op dat moment een stuk voordeliger dan naar Guatemala. Altijd goed om prijzen met elkaar te vergelijken als de aankomst en vertrekbestemming voor jouw gezin niet uitmaakt.

Ticketprijzen vergelijken doe je heel makkelijk op een website zoals Skyscanner. Na enkele dagen zijn we via San Pedro, met de lokale ‘chickenbus’ doorgereisd naar San Ignacio, een dorpje vlakbij de grensovergang naar Guatemala. De volgende ochtend zijn we de grens overgestoken en begon ons avontuur in Guatemala! De grensovergang verliep soepel en we waren binnen no time in Guatemala.

Kinderactiviteiten Guatemala

#1 Poptún

Vanaf de grens zijn we in een minibus gestapt die ons naar Poptún bracht, de plek waar ecolodge Finca Ixobel zit. Het idee was om vanuit hier Tikal te bezoeken, het grootste Maya complex van het land. Poptún bleek echter nog twee uur van Tikal af te liggen. Toch besloten we hier twee nachten te blijven omdat het een unieke ervaring en perfecte tussenstop was naar Tikal toe.

De ecolodge lag midden in de jungle op een prachtige plek. De ecolodge heeft een heerlijk lokaal restaurant en accommodaties hoog op palen met een klamboe. Achterop het terrein hebben ze een klein barretjes waar ook alle locals naartoe gaan. Echt ontzettend gezellig en leuk om te mengen.

De volgende dag zijn we de ochtend begonnen met 2 uur paardrijden. We gingen op pad met een echte Guatamalese Gaucho door de jungle. Een prachtige rit die georganiseerd wordt door de ecolodge. Een erg leuke en bijzondere ervaring! Na een lekkere lunch was het tijd voor een hike naar een druipsteengrot.

Na ruim een uur wandelen kwamen we bij de grot aan. Het was een unieke ervaring om alleen met een gids en zaklamp op ons hoofd door een druipsteengrot te lopen. Onderweg veel stalagmieten, vleermuizen en zelfs onze eerste grote spin tegengekomen! De volgende ochtend hebben we de bus gepakt naar het stadje Florés om vanuit daar Tikal te bezoeken.

#2 Flores en Tikal

Na een rit van 2 uur zijn we aangekomen in Florés. Een superleuk en levendig stadje vol restaurantjes en hostels op een eiland omringt door een prachtig meer. Voor €11 vonden we een twee persoonskamer met eigen badkamer in een klein hostel. Die avond zijn we vroeg naar bed gegaan, want de volgende morgen begon de Sunrise tour naar Tikal al om 04.30 uur.

Er zijn veel touroperators die een tour naar Tikal aanbieden dus je kunt ter plaatse in Flores een tour boeken. Dit hoeft niet van tevoren. Je betaalt gemiddeld zo’n €20 per persoon voor de tour inclusief busvervoer heen en terug en een rondleiding.

Tikal is één van de bekendste Maya tempels ter wereld. Tikal is een magische plek en super indrukwekkend. Het is een gigantisch complex met pleinen, tempels en andere indrukwekkende bouwwerken en als hoogtepunt een torenhoge, steile ruïne van meer dan 44 meter hoog. Er zijn slechts een aantal Maya tempels gerestaureerd omdat er niet veel geld is voor de restauratie.

Er liggen nog heel veel tempels verstopt onder kleine heuvels met bomen. Leuk weetje! Tikal ligt nu midden in de jungle maar toen de Maya’s er vroeger leefde waren er helemaal geen bomen. In Guatemala noemen ze Tikal ook wel de New York van die tijd. In de middag hebben we het lekker rustig aan gedaan en zijn we vroeg naar bed gegaan om de volgende dag om 08.00 de bus naar Lanquin (Semuc Champey) te nemen.

Kijk voor een overzicht van alle kindvriendelijke accommodaties in Flores even hier.

Tikal met kinderen

#3 Lanquin

Na een busrit van 9 uur kwamen we aan in Lanquin, een dorpje dat op 45 minuten van Semuc Champey ligt. Het is niet makkelijk om het natuurreservaat te bereiken, maar de lange reis is gelukkig al prachtig en alle moeite waard. We sliepen bij El Retiro Lodge. We hebben echt nog niet eerder op zo’n gave plek geslapen en dat voor nog geen €20 per nacht.

Allemaal hutjes en kamers op een heuvel direct aan een stromende rivier midden in de jungle met overal hangmatten, schommels, een grote bar en restaurant (heel gezellig). Iedere avond kun je aanschuiven voor een family style diner en zit je met zijn allen aan grote lange tafels te eten, echt heel leuk. We hebben een hoop leuke mensen ontmoet op deze manier.

De volgende ochtend zijn we door het dorp gelopen en hebben we wat lekkers gehaald bij het bakkertje. In de middag zijn we in een tube de rivier Cahabon afgedwaald. Vanuit het dorp gingen we in een band met een drankje in de hand de rivier af om weer uit te komen bij El Retiro Lodge. Na afloop stond de hout gestookte sauna al klaar om ons in op te warmen. Wat een fantastische ervaring!

Helaas zijn kinderen niet toegestaan in de El Retiro Lodge. Wil je toch Lanquin bezoeken met kinderen. Kijk voor een overzicht van alle kindvriendelijke accommodaties in Lanquin even hier.

Kindvriendelijk overnachten Guatemala

#4 Semuc Champey

De volgende dag zijn we naar Semuc Champey gegaan. Vanaf het dorp rijd je achterin een open truck door de jungle in 45 minuten naar Semuc Champey. De rit ernaartoe alleen al was indrukwekkend en adembenemend mooi.

Semuc Champey is één van de mooiste plekken van Guatemala en die mag je niet missen als je naar Guatemala met kinderen gaat. Het is een flinke reis maar echt alles waard! Semuc Champey is een schitterend natuurgebied verstopt in de bergen. De rivier Río Cahabón stroomt hier en in de loop van de jaren is er een trapsysteem ontstaan met zo’n 55 baden die volstromen met azuurblauw water uit de bergen.

We zijn begonnen met een hike naar het uitzichtpunt, genaamd ‘El Mirador’ vanaf waar je het natuurwonder van bovenaf kan bekijken. Het is niet te omschrijven hoe mooi en bijzonder het uitzicht op dit natuurwonder is. Het felblauwe water en de prachtige jungle eromheen hebben iets onwerkelijks. Na 45 minuten genoten te hebben van het uitzicht zijn we afgedaald naar beneden om te gaan zwemmen.

Bij Semuc Champey kun je tevens de grotten bezoeken. De grotten staan deels onder water dus om ze te bezoeken moet je tot je middel door het water. Met een kaars in je hand loop je met een gids door de verschillende gangenstelsels en grotten. Je moet niet claustrofobisch zijn of bang voor vleermuizen maar het is echt heel gaaf om te doen! Je moet even de afweging maken of je dit met kinderen wil doen.

Guatemala met het gezin

#5 San Pedro La Laguna aan Lake Atitlan

Na 3 dagen in Lanquin hebben we om 06.00 een bus gepakt naar San Pedro la Laguna. Dit ligt ten zuidwesten van het Lake Atitlán aan de voet van de Volcán San Pedro.  We moesten overstappen in Antigua en Panajachel maar na een rit van 12 uur kwamen we aan. Wij bezochten San Pedro la Laguna als tussenstop naar Quezaltenango waar we een week op Spaanse les gingen.

Lake Atitlán is één van de mooiste meren ter wereld. Rondom het kraakheldere meer staan drie gigantische vulkanen genaamd San Pedro, Atitlán en Toliman. Deze vulkanen in combinatie met het kraakheldere meer zorgen voor de meest fantastische uitzichten. Rondom Lake Atitlan liggen meerdere dorpjes met allemaal hun eigen karakter.

Wij besloten in San Pedro te blijven. Dit dorp heeft de meest betaalbare accommodaties (kijk voor een overzicht van alle kindvriendelijke accommodaties in San Pedro even hier), een relaxte bohemien sfeer. De inwoners van San Pedro la laguna zijn afkomstig uit de Tzultujil Maya. Ze dragen nog authentieke kledendracht en zijn echt klein. Door de lage prijzen en de relaxte levensstijl, komen vele backpackers af op San Pedro La Laguna. Toch is het stukken minder toeristisch dan Panajachel. Je vindt er veel taalscholen, restaurants en barretjes.

Je kunt zelf een tuktuk huren en heerlijk langs het meer rijden, op je eigen houtje de vulkaan beklimmen en tussen de koffieplantages wandelen. Helaas hebben wij geen van deze activiteiten gedaan omdat Johan ziek werd en we niet langer konden blijven. We werden namelijk verwacht door ons gastgezin in Quezaltenango en de taalschool.

Lees voor meer informatie over Lake Atitlan, de blog Lake Atitlan met kinderen.

Lake Atitlan met kinderen

#6 Quezaltenango

Quezaltenango wordt door de lokale bevolking Xela genoemd (spreek uit shel-la). Xela is een gezellige studentenstad in het zuidwesten van Guatemala. De stad is gelegen in een dal op een hoogte van 2333 meter boven zeeniveau en word omgeven door vulkanen. Het is de tweede stad van Guatemala, maar alsnog niet heel groot en niet toeristisch.

Xela wordt door 90% van alle reizigers overgeslagen. Het zijn vooral de reizigers die Spaans willen leren, vrijwilligerswerk willen doen, hiken of om de hoogste vulkaan van Guatemala (de Volcán Tajumulco) te beklimmen die hier komen. Ook de Santiaguito vulkaan is echt indrukwekkend. Deze vulkaan is nog volop actief: er komt nog altijd witte rook uit de kegelvormige berg.

Wij kwamen specifiek naar Xela vanwege de uitstekende taalscholen en de mogelijkheid om een week te verblijven bij een gastgezin om zo ondergedompeld te worden in de Spaanse taal. Wat een ongelofelijk bijzondere ervaring is dit geweest. Ons gastgezin bestond uit een echtpaar van 63 jaar oud, hond Laischa en een aantal kleinkinderen.

Ze spraken geen woord Engels wat op het begin van de week nog best lastig was maar vooral ook heel grappig. We hebben een week lang 5 uur per dag Spaanse les gehad bij de taalschool om de hoek. Gelukkig begonnen de lessen vroeg en was er ook ruimte voor activiteiten.

We zijn naar de hotsprings bij Fuentes Georginas geweest. Ook hebben we een lokaal Maya museum bezocht, Salsa les gevolgd en zijn we naar de beroemde markt van Xela geweest. De markt van Xela is erg bijzonder en moet je bezocht hebben. De markt heet officieel Mercado la Democracia. De hele stad wordt overgenomen door verkopers. Echt een hele happening!

Wat te doen in Guatemala

#7 Antigua

Antigua is een voormalige hoofdstad (tot +/-1800), net boven Guatemala City en ligt tussen 3 vulkanen in. De stad zelf staat vol met oude kerken, gebouwen en andere koloniale architectuur. De plek is Unesco werelderfgoed en ziet er fantastisch uit. Het is ook de eerste echt toeristische plek in Guatemala, dus wel een stuk drukker op veel plekken.

De schoonheid van de stad zelf is de belangrijkste attractie en dan met name de hoeveelheid kleurrijke koloniale gebouwen. De sfeer is heel relaxt met leuke bars, winkeltjes, restaurants en marktjes. Naast het bezoeken van de Parque Central, de vele marktjes en de prachtige koloniale gebouwen hebben we de Cerro de la Cruz, ook wel ‘De Heuvel van het Kruis ‘, bezocht. Het is een heuvel aan de rand van de stad en biedt een prachtig uitzicht over de stad en de omliggende vulkanen. De wandeling er naartoe duurt zo’n 30 minuten en is goed te doen met kinderen.

We hadden in Antigua nog een paar dagen langer willen blijven want er is ontzettend veel te zien, te doen en de sfeer is fantastisch met alle reizigers. Maar omdat we kerst in El Salvador wilde vieren konden we helaas niet langer blijven. Vanuit Antigua hebben wij afscheid genomen van het prachtige Guatemala met een tot ziens omdat we het land zeker nog een keer willen bezoeken met onze kinderen.

Kijk voor een overzicht van alle kindvriendelijke accommodaties in Antigua even hier.

Lees voor meer informatie over de stad Antigua de blog Antigua met kinderen.

Wat te doen in Antigua

Kindvriendelijke hotels Guatemala

Uiteraard zijn er genoeg kindvriendelijke accommodaties in de verschillende bestemmingen in Guatemala die we hierboven benoemd hebben. Een van deze accommodaties is Finca Ixobel in Poptún.

Finca Ixobel in Poptún: Finca Ixobel is een milieuvriendelijk hotel en camping gelegen in de uitlopers van het Maya-gebergte op een hoogte van 600 meter. Het ligt in de noordelijke regio van Guatemala, minder dan 5 kilometer ten zuiden van de stad Poptún, in een unieke omgeving van een dennenbos en jungle. Het is de perfecte tussenstop naar Tikal.

Finca Ixobel biedt een verscheidenheid aan accommodaties die zeker in de smaak zullen vallen. Er zijn kamers met eigen badkamer, met gedeelde badkamers, slaapzalen, boomhutten en een grote camping. Er is genoeg te doen op Finca Ixobel, zoals paardrijden, een wandeling naar de piramide of de Ixobel grot bezoeken. Maar ook in de omgeving is er genoeg te doen. Bezoek archeologische vindplaatsen of een van de nabijgelegen rivieren waar je kunt zwemmen. Kijk voor meer informatie over deze accommodatie even hier.

Kindvriendelijk hotel Guatemala

Kijk om te overnachten in de verschillende andere bestemmingen in Guatemala met kinderen hieronder.

Guatemala met kinderen

Over de auteur: wij zijn Jill en Johan. Inmiddels is ons gezin uitgebreid met Sam, Pip en Moos maar deze reis hebben we gemaakt nog zonder kinderen. Wij zijn gek op avontuur, cultuur, authentieke plekjes en de wereld ontdekken op een betaalbare manier. Inmiddels weten we dat de wereld ontdekken en zien door de ogen van onze kinderen nog leuker is. Wij delen graag onze ervaringen en tips voor de leukste bestemmingen en activiteiten met kinderen. Ook om te laten zien dat (rond)reizen betaalbaar kan zijn in schoolvakanties. Je kunt ons volgen via OpreismetJill op Instagram.